La cala del Turc

Turisme intel·lectual de sol i platja

8.11.06

El llibre és una mercaderia (ecs)

Dues notícies, una de mig bona i una de dolenta. ¿Començo per la mig bona per no desanimar ningú d'entrada? Aquí va: la millor llibreria del món AMB DIFERÈNCIA, Amazon, podria obrir a Espanya. La dolenta: si obre amazon.es, ho farà just quan la imminent nova llei del llibre acabi consagrant el preu fix per a aquest article, fixant el descompte màxim que les llibreries poden aplicar sobre el preu decidit pels editors. Així doncs, els potencials clients d'aquí —que malgrat tot som unes quantes persones més que els editors i els llibreters d'aquí— podrem beneficiar-nos de tots els bons serveis d'Amazon (com la seva fantàstica CRM o gestió de la relació amb el client), però no dels descomptes que la gran botiga online regala als compradors d'altres països. Potser aquesta desafortunada combinació de notícies serveixi, almenys, perquè vagi quedant clar que el preu fix aplicat al llibre el que fa en realitat és dificultar la difusió d'aquest objecte transmissor de cultura amb el pretext cínic, aristocràtic i cursi que el llibre "no és una mercaderia com les altres", com si la compra o la venda (ai, ecs) d'aquest article no es fes seguint els mateixos procediments que s'apliquen a la compra i la venda d'uns innobles calçotets o un repugnant tetra brick de llet, a saber: amollant boniatos, guita, pasta, parné… (i que les ànimes llibresques em disculpin tanta terrenalitat). Però més val que de moment ho deixem aquí, més que res per no interferir en l'explicació de Daniel Rodríguez Herrera, clara i meridiana:
Las razones para la ausencia de Amazon en nuestro mercado son muchas. No somos un país amigo del comercio electrónico, aunque sea cada vez más común ver en las oficinas de correo los paquetes con sonrisa de la empresa de Bezos. Tampoco es que seamos muy proclives a eso de la lectura, motivo por el cual se ponen en marcha regularmente ridículos planes ministeriales para fomentarla, que fracasan, lo que no impide que lo vuelvan a intentar porque, claro, el dinero público no es de nadie. A pesar de ello, Amazon podría triunfar en nuestro país si la ley no le impidiera hacer los enormes descuentos que tan bien conocemos quienes compramos en sus tiendas en Estados Unidos y el Reino Unido.

Llegiu l'article sencer, no té pèrdua. I no voldria acabar sense llançar aquestes preguntes a l'aire: en els bàrbars països que consideren el llibre com una "mercaderia" (ecs) ¿es publiquen realment menys llibres de poesia o d'arriscada sortida comercial? En aquests mateixos països ¿hi ha encara menys llibreries petites i independents de les poquíssimes que hi ha aquí? ¿Els índexs de lectura hi són encara més ridículament baixos? Per acabar: a les cases de la gent, ¿encara hi ha menys bones biblioteques que a les residències d'aquí, on amb sort destaquen els toms enquadernats de les col·leccions de Salvat, Planeta Agostini o RBA? Si algú és capaç de demostrar-me que els països on el llibre és considerat una vil "mercaderia" (ecs) són menys lectors i més analfabets que el nostre, prometo que d'ara endavant em taparé el nas cada cop que compri un llibre a amazon.co.uk, com ja faig quan compro els packs de 8 iogurts o les ampolles de Mistol anunciant un 30% més de contingut. Ecs!

Etiquetes de comentaris:

1 Comentaris:

At 15:59, Anonymous zz kayk ha dit...

l'intervencionisme sol ser contrari a leficiencia dels mercats. nomes en casos de bens publics (i encara) lintervencionisme te rao de ser.

a espanya, lintervencionisme es tradueix en mantenir la gent enfonsada en lineficienica, lanalfabetisme pel desconeixement, en letern retras en vers a altres cultures, i en la cultura (aquesta si superdesenvolupada) del pelotazo.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home